Kwerenda do badań na terenie canabae
i późnoantycznego aneksu
Miejsca stacjonowania rzymskich
jednostek wojskowych otaczały nierzadko rozległe osiedla ludności cywilnej, związanej
z żołnierzami związkami rodzinnymi lub interesami handlowymi.
Materialne pozostałości tych miast, ruiny zabudowań i infrastruktury
oraz przedmioty wytworzone i używane przez ich mieszkańców, są najczęściej
jedynym świadectwem po wielu pokoleniach tworzących jeden z klocków w wielkiej,
wielokulturowej układance, jaką była społeczność prowincjonalnorzymska.
Wkład mieszkańców canabae w proces rozprzestrzeniania kultury grecko-rzymskiej
na krańcach imperium był ogromny, a poprzez swoją specyficzną strukturę społeczną i
przyswajanie miejscowych tradycji, tworzył pewną wartość dodatkową, lokalne 'wydanie' kultury antycznej.
O romanizacyjnej i urbanizacyjnej roli wojska i struktur osadniczych powstałych przy rzymskich
obozach w prowincjach przygranicznych pisano już wielokrotnie. Choć zasługi armii rzymskiej
w budowaniu struktur prowincjonalnych są niepodważalne to należy podkreślić, że bez zaplecza
stworzonego dobrowolnie przez cywilnych osadników, żadna jednostka nie byłaby w stanie dobrze
funkcjonować, i co bardziej istotne, stworzyć lokalnej społeczności, w której żołnierz rzymski odnajdował
nierzadko rodzinę i bliskich, życie duchowe czy miejsca rozrywki. Choć osiedla towarzyszące obozom
nie równały się Rzymowi czy Pompejom, było w nich wiele życia, zapewne trudnego, ale i dość barwnego.
Różnorodność etniczna, religijna i społeczna zakreślona wspólnym mianownikiem kultury antycznej na wskroś
przypomina współczesną Europę. Zrozumienie procesów, które wówczas miały miejsce jest dla nas
dziś niesłychanie istotne. Ale żaden proces społeczny i historyczny nie zachodzi bez człowieka,
dlatego cywilnym mieszkańcom rzymskiego pogranicza należy się dziś szczególne zwiększenie uwagi..
O ile dokładna lokalizacja wszystkich nieruchomych pozostałości nie jest możliwa, to ich istnienie,
wyposażenie oraz kultura materialna ich użytkowników daje się częściowo odtworzyć.
Mieszkańcy canabae pozostawili po sobie świadectwa w postaci zabytków znalezionych
zarówno na terenie całego zespołu osadniczego, jak i późnoantycznego miasta.
Pierwszym celem skatalogowania tych zabytków była próba odtworzenia zespołów
mogących pochodzić z obiektów położonych poza obrębem murów obozu lub przynajmniej
pośrednio ilustrujących te obiekty. Wyznacznikiem nie mogło być wyłącznie miejsce znalezienia:
wiele zabytków zostało wtórnie użytych w późniejszych budowlach. Dotyczy to zwłaszcza
pomników nagrobnych czy niektórych ołtarzy.
W niektórych przypadkach forma, stan zachowania i rodzaj zabytku, mimo braku
zarejestrowanego kontekstu, może wskazywać na ich pochodzenie spoza murów fortecy.
Są to głównie dobrze zachowane przedmioty związane z wierzeniami pośmiertnymi
czy świadectwa kultu praktykowanego poza murami obozu.
W celu odtworzenia takich
zespołów mogących pochodzić z cmentarzysk bądź miejsc kultu położonych poza
obozem (np. bóstw wschodnich), zabytki zostały poddane kilkukrotnej segregacji.
Pierwszym etapem było skatalogowanie już opublikowanych materiałów.
Taki katalog w zasadzie został sporządzony raz, w 1960 roku, przed rozpoczęciem
wykopalisk i obejmował wybrane zabytki zadokumentowane wówczas w Muzeum
Historycznym w Swisztowie, a także niektóre zabytki znalezione na stanowisku,
bądź przyniesione przez mieszkańców pobliskich okolic. W katalogu znalazły się
więc zabytki z różnych miejsc, także z obozu oraz pobliskich stanowisk (Carevec).
Kolejne opracowania materiałów pochodzących z Novae to katalogi, w których
kluczem doboru jest ich materiał i wykonanie (zabytki z brązu, inskrypcje).
Z tych spisów i opracowań zabytków odrzuciłam te, które z wielką dozą prawdopodobieństwa
pochodzą z obozu (narzędzia chirurgiczne pochodzące najpewniej ze szpitala, inskrypcje
honoryfikacyjne) oraz te, datowane na okres późnoantyczny, kiedy castra i canabae s
tanowiły już jeden organizm miejski.
Kolejnym etapem było pogrupowanie zabytków według miejsca ich przechowywania.
Większość z nich znajduje się obecnie w Muzeum Historycznym w Swisztowie, jednak
muzeum ma swoją ekspozycję na terenie Novae, a część znalezisk znajduje się także w
bazach archeologicznych na miejscu wykopalisk. Druga duża grupa zabytków znajduje się
obecnie w Muzeum Archeologicznym w Sofii. Niestety dostęp do zabytków jest tam niesłychanie trudny.
W zasadzie można obejrzeć tylko niektóre stele nagrobne znajdujące się przed muzeum oraz jedną
tabliczkę wotywną wystawioną na ekspozycji. W pozostałych przypadkach, archeolog musi korzystać
z dokumentacji fotograficznej opatrzonej bardzo ubogim opisem. Reszta znalezisk jest mocno r
ozproszona i znajduje się obecnie w Muzeum Archeologicznym w Bukareszcie (pomniki nagrobne, ołtarze).
Tak pogrupowane zabytki zostały przeze mnie porównane z inwentarzem muzealnym zabytków przechowywanych
w Muzeum w Swisztowie. Dużą część z tych znalezisk mogłam także obejrzeć i ponownie zadokumentować,
a zawarte w inwentarzach informacje skonfrontować z ich publikacjami oraz obecnym stanem wiedzy
na temat topografii stanowiska. Część zabytków znajdujących się obecnie w Sofii znalazłam także
w inwentarzu swisztowiskim, co było dla mnie pewnym ułatwieniem.
Trzecim etapem segregacji zabytków było ich ponowne pogrupowanie według miejsca, lub
prawdopodobnego miejsca pochodzenia, czyli obiektu, w którym mogły pełnić swoją pierwotną funkcję.
Pierwszą grupą są zabytki pochodzące z cmentarzysk, głównie stele nagrobne, ale także elementy inwentarza
grobowego. Drugą, zabytki pochodzące z miejsc kultu położonych poza fortecą, mitreum i świątyni Dionizosa.
Trzecią, zabytki o wyraźnie kobiecym charakterze, które co prawda mogły zostać znalezione na terenie obozu,
ale należały z dużym prawdopodobieństwem do mieszkanek osiedla przyobozowego.
Oczywiście taka segregacja i ponowne przypisanie miejsca ich pierwotnej funkcji nie jest w 100% pewne,
jednak przy pewnej dozie ryzyka, mogą dać wgląd w życie codzienne mieszkańców tego zespołu osadniczego.
Agnieszka Tomas
Obecnie trwają badania nieinwazyjne na terenie canabae i późnoantycznego aneksu w Novae. ZOBACZ WIĘCEJ
Novae. An archaeological Guide (z T. Sarnowskim, A.B. Biernackim, P. Vladkovą, M. Lemke), Warszawa 2012 |